Hier vind je een overzicht met interessante boeken & andere bronnen over onderwijs. Met deze bronnen heb je een goed overzicht van de problemen in het onderwijs, waarom het misgaat in het onderwijs en hoe we onderwijs transformeren.
BOEKEN OVER ONDERWIJS
De Vrijheid van de Sudbury Valley School
Dit boek vertelt het verhaal van de Sudbury Valley School in Amerika. Deze school is opgericht in 1968 en is de voorloper van Democratisch Onderwijs. Inmiddels zijn in Nederland verscheidene Democratische Scholen. Deze scholen staan bekend om de leervrijheid die kinderen hebben. Het boek geeft inzicht in het ontstaan van de school, de onderwijsvisie en de jarenlange ervaring in de praktijk.
Creative Schools – Ken Robinson
In Creative Schools geeft Ken Robinson een uiteenzetting van een nieuw paradigma over onderwijs, waarbij hij ingaat op de natuurlijke manier waarop kinderen leren. Dit boek geeft inzicht in de transformatie die nodig is in het onderwijs met een frisse kijk op de verschillende aspecten van onderwijs, zoals het curriculum, de leeromgeving, de manier van leren, de rol van de leraar, enzovoort. Kortom, een geschikt boek om een overzicht te krijgen van wat we wél willen in het onderwijs.
Education & The Significance of Life – Jiddu Krishnamurti
In dit boek spreekt Jiddu Krishnamurti over de essentie van onderwijs. Wat is nu het werkelijke doel van onderwijs? En hoe gebruiken we onderwijs om daadwerkelijk een bewuste en vredige samenleving te realiseren. Jiddu Krishnamurti gaat in op de spirituele waarden van het leven, datgene waar het leven in essentie om draait, en daarin de rol van onderwijs en de leraar.
Wounded by School – Kirsten Olson
Dit boek laat zien hoe het onderwijssysteem negatieve effecten heeft op mensen en dus op de samenleving. In de vorm van 7 “wonden” ontdek je wat traditioneel onderwijs schadelijk maakt en hoe we onderwijs veranderen in een vorm die wél gezond is voor mensen.
Dumbing us Down – John Taylor Gatto
Na 30 jaar lesgeven in het regulier onderwijssysteem kwam John Taylor Gatto tot de conclusie dat het onderwijssysteem niet bestaat voor persoonlijke ontwikkeling, maar voor het ontwikkelen van volgzaamheid in een industrieel systeem. In Dumbing us Down vertelt hij over “The Hidden Curriculum”: de impliciete lessen die mensen leren door de manier waarop we ze onderwijzen.
Weapons of Mass Instruction – John Taylor Gatto
In Weapons of Mass Instruction vertelt John Taylor Gatto het verhaal van het onderwijssysteem. Aan de hand van allerlei historische gebeurtenissen beschrijft hij hoe staatsonderwijs is ontstaan. Dit boek helpt je begrijpen waarom onderwijs is wat het is en waarom het (nog steeds) functioneert als middel voor conformiteit. Ook geeft John suggesties om onszelf te bevrijden van het regulier onderwijssysteem, zodat we als mensheid werkelijk kunnen floreren.
The First 20 Hours – Josh Kaufman
In The First 20 Hours geeft Josh Kaufman een optimistische kijk op leren: hoewel het 10.000 uur kost om een expert te worden in iets, kost het slechts 20 uur om een vaardigheid te beheersen. Dus of je nu piano wilt leren spelen of een taal wilt leren spreken, dit boek laat zien dat én hoe je het binnen 20 uur al voor elkaar kunt krijgen!
VIDEO’S OVER ONDERWIJS