Over Nico

Hey, ik ben Nico Miedema. Ik ben onderwijsdeskundige en een Meester Met Missie. In 2010 werd ik me ervan bewust dat het onderwijssysteem functioneert als een katalysator van allerlei negatieve effecten (conformiteit, gehoorzaamheid, stress, ontmoediging en meer). Samen met docenten, schoolleiders en andere onderwijshelden wil ik onderwijs (en daarmee de samenleving) een succesvolle transformatie geven. Via MeesterMetMissie.nl deel ik tips, verhalen en meer inspiratie om een bewuste samenleving te realiseren vol “Autodidactische Levensexperts”. Welkom en veel plezier op m’n website!

Wat je (onder andere) gaat krijgen:

Tips en adviezen voor het succesvol transformeren van het onderwijssysteem (denk aan visie, didactiek, curriculum, leeromgeving, toetsing, leiderschap, zelfontwikkeling en meer).

Inspirerende verhalen uit de praktijk (bijvoorbeeld over leerlingen die helemaal opbloeien tijdens leuke lessen of leraren en schoolleiders die hoogstpersoonlijk het roer omgooien in hun klas).

Gratis e-books, blogs, video’s, lessen en meer inspirerende materialen, zodat je direct aan de slag kunt gaan met het transformeren van onderwijs in de praktijk.


Toen ik in 2010 begon aan de opleiding tot leraar basisonderwijs dacht ik dat ik mijn droombaan had gevonden. Ik was dolenthousiast en kon niet wachten om leerlingen enthousiast te maken voor alles wat ertoe doet in het leven.

Maar dat veranderde…

Als leerkracht in spe kwam ik tot het besef dat onderwijs heel veel negatieve effecten heeft op leerlingen, scholieren en studenten…

Dit zijn enkele voorbeelden van dingen die ik als pabostudent zag gebeuren (en die ik als docent nog altijd zie gebeuren):

  • Leerling zitten dag in dag uit VERPLICHT IN HUN SCHOOLBANKJE, waarbij ze uur na uur standaard werkschriften krijgen voorgeschoteld.
  • Iedere schooldag staat het programma vol met de “REGULIERE VAKKEN” (taal, schrijven, begrijpend lezen, rekenen), terwijl er vrijwel geen tijd is voor gezondheid, spiritualiteit, leren leren, filosofie, maatschappijkritisch denken, charisma, ondernemen, zelfverdediging, (geweldloze) communicatie, zelfvertrouwen en andere belangrijke vaardigheden des levens.
  • Bij de reguliere vakken gebruiken we vrijwel uitsluitend standaard lesmethodes met STANDAARD LESSEN EN OPDRACHTEN die vrijwel iedere schooldag op elkaar lijken.
  • Op de reguliere vakken worden leerlingen getoetst met GESTANDAARDISEERDE TESTS die niet representatief zijn voor hun talenten, passies en kwaliteiten. (In feite zegt het cijfer op zo’n test vooral iets over het vermogen van een leerling om leerstof te memoriseren en reproduceren.)
  • Ondertussen komen de gehele onderwijsperiode persoonlijke TALENTEN, PASSIES en allerlei cruciale KENNIS EN VAARDIGHEDEN vrijwel niet aan bod.

En de negatieve gevolgen van ons ouderwetse onderwijssysteem zijn onvoorstelbaar groot…

Het onderwijssysteem stimuleert leerlingen niet in creativiteit, leerenthousiasme, kritisch denken en zelfstandigheid…

Het onderwijssysteem stimuleert leerlingen vooral in stress, onzekerheid, verveling, afhankelijkheid en conformiteit en houdt leerlingen tegen zich optimaal te ontwikkelen.

Tegen de tijd dat leerlingen het verplicht onderwijs verlaten, zijn ze “geslaagd”, terwijl ze de bagage missen die je nodig hebt voor een bewust en vervuld leven.

Ik vind dit geen prettige boodschap om te delen (en zal straks gauw overschakelen op de zonnige kant van het verhaal), maar vind het tegelijkertijd wel belangrijk om dit duidelijk te maken.

In feite is dit hoe onderwijs in werkelijkheid functioneert:

* Onbewust Onbekwame Samenleving: Wanneer mensen het onderwijs verlaten, hebben ze niet door dat ze allerlei belangrijke vaardigheden missen die je nodig hebt voor een bewust en vervuld leven. We vormen een samenleving waarin heel veel mensen niet doorhebben dat ze allerlei belangrijke vaardigheden missen.

Niet door de passie en liefde van docenten, niet door hun intenties, maar door een onderwijssysteem dat wordt gekenmerkt door standaardisatie, conformiteit en controle.

Tien jaar geleden sloeg de waarheid over het onderwijssysteem er bij mij in als een bom. Ik voelde me machteloos bij het idee dat ik als docent een radartje zou worden in een massaal onderwijssysteem dat bijdraagt aan een ONBEWUSTE samenleving in plaats van een BEWUSTE en VREDIGE samenleving. Echter maakte mijn gevoel van machteloosheid op den duur plaats voor een diepgewortelde missie om onderwijs te gebruiken als meest krachtige middel voor het verbeteren van de wereld.

Tegelijkertijd besefte ik destijds ook dat ik persoonlijk nog een lange weg had te gaan om mezelf te ontwikkelen en m’n missie ten volste te leven. Wat volgde was een jarenlang proces van intensieve zelfontwikkeling. Ik verdiepte me in alle belangrijke kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een bewust en vervuld leven, zoals een gezonde levensstijl, meditatie, spiritueel bewustzijn, psychologie, charisma, lichaamstaal, stemgebruik, bewuste ademhaling, autodidactiek, filosofie, hoe onze maatschappij werkelijk werkt, enzovoort,

Ondertussen ontwierp ik als leerkracht allerlei lessen om ook mijn leerlingen te inspireren over de betreffende kennis en vaardigheden (en die in het onderwijs worden genegeerd). En wanneer ik niet als leerkracht op een school rondliep, verdiepte ik me dagelijks in wat er nodig is voor een volledige transformatie van onderwijs…

Al die jaren heb ik mijn gehele proces volledig gedocumenteerd en overzichtelijk verdeeld in mappen op m’n USB-stick. Gaandeweg ontstond een uitpuilende database vol met notities, e-books en meer informatie over zelfontwikkeling, onderwijstransformatie én lesmateriaal (en bijzondere ervaringen die ik meemaakte in de praktijk)…

Zo kwam ik op het punt dat het tijd werd om mijn inzichten en ervaringen te gaan delen op een website!

Na inmiddels 10 jaar onophoudelijke verdieping in onderwijs, intensief bezig zijn met zelfontwikkeling, en het eindeloos toepassen van mijn inzichten in de praktijk, vind ik het fantastisch de missie met jou te delen op mijn website:

MeesterMetMissie.nl

Ik heb deze website opgericht voor docenten, schoolleiders, autodidacten en ieder ander die zich wil inzetten voor een bewuste, gelukkige, gezonde en vredige samenleving. Wil jij net als ik effectieve stappen maken naar een bewuste, gelukkige, gezonde en vredige samenleving? Dan zit je hier goed.

In de eerste plaats is deze website voor docenten, schoolleiders, pabostudenten, schoolstarters, ouders, onderwijskundigen, onderwijsbeleidsvoerders en alle onderwijsgeïnteresseerden die willen bijdragen aan een transformatie in het ONDERWIJS én daarmee aan het realiseren van een bewuste samenleving vol Autodidactische Levensexperts.

In de tweede plaats is deze website voor “autodidacten” die op zoek zijn naar praktische tips voor ZELFONTWIKKELING. Zo laat ik je bijvoorbeeld zien hoe je negatief door onderwijs bent beïnvloed en hoe je de negatieve effecten van onderwijs elimineert. Bovendien is het “her-onderwijzen” van onszelf – als volwassenen – het allerbelangrijkste wat we nodig hebben in het onderwijs.

Op deze website ga ik je alles over de missie vertellen:

Missie = onderwijs gebruiken als effectief middel voor een samenleving vol Autodidactische Levensexperts*.

* Op deze website gebruik ik regelmatig de term Autodidactische Levensexpert om kernachtig te beschrijven wat het DOEL is van onderwijs: leerlingen opleiden tot Autodidactische Levensexperts. Een Autodidactische Levensexpert is iemand die de kennis en vaardigheden beheerst om ZELFSTANDIG een BEWUST en VERVULD LEVEN te realiseren en onderhouden (op basis van persoonlijke interesses, passies, talenten en kwaliteiten).

Het DOEL is allereerst dat zoveel mogelijk mensen begrijpen dat én hoe we een samenleving kunnen realiseren vol Autodidactische Levensexperts. En dat we vervolgens daadwerkelijk ACTIE nemen voor het realiseren van een gelukkige samenleving.

De FOCUS ligt voornamelijk op onderwijs als wapen, omdat onderwijs nu eenmaal verreweg het meest effectieve systeem is dat je kunt gebruiken om de samenleving te transformeren.

De TOOLS die we gebruiken zijn artikelen, video’s, workshops, lezingen en e-books met tips en verhalen van mij en andere mensen die zich inzetten voor onderwijs en wereldverbetering in de praktijk.

Zo hoop ik je op mijn website te inspireren over DE MISSIE van deze tijd!

Een succesvolle onderwijstransformatie is dé uitdaging van deze tijd!

Het cliché is waar: Onderwijs is inderdaad het meest krachtige wapen dat je kunt gebruiken om onze destructieve samenleving te transformeren in een bewuste en vredige samenleving.

Laten we direct beginnen met het realiseren van een succesvolle onderwijstransformatie die een samenleving vol Autodidactische Levensexperts werkelijkheid laat worden!

Beste lezer, van harte welkom en veel plezier op…

MeesterMetMissie.nl


Waarmee ik je ga helpen:

Een succesvolle onderwijsvisie ontwikkelen (zodat je precies weet hoe we onderwijs samen optimaliseren)

Een holistisch en toegankelijk curriculum integreren (zodat je leerlingen én jezelf kunt helpen in het worden van een Autodidactische Levensexpert)

Hoe leren en zelfontwikkeling werkt (zodat je leerlingen én jijzelf zich optimaal kunnen ontwikkelen)

Inspirerende lessen ontwerpen en geven (zodat je leerlingen onvergetelijke leerervaringen kunt bezorgen)

Een “zelfvoorzienende” leeromgeving ontwerpen (zodat leerlingen de middelen hebben om zich in hoge mate zelfstandig te ontwikkelen)

Succesvolle transitie van gestandaardiseerde tests naar inspirerende toetsing (zodat leerlingen hun progressie, kwaliteiten en passies daadwerkelijk transparant maken voor zichzelf, de mensen om hen heen én toekomstige werkgevers of klanten)

Jezelf ontwikkelen tot Autodidactische Levensexpert (zodat jij de verandering bent die je wilt zien in de wereld en anderen kunt helpen dit ook te doen)

Je eigen school starten (zodat jij de vrijheid hebt om onderwijs te geven zoals jij het idealiter ziet)

De principes van succesvol onderwijs begrijpen (zodat je weet waarop je wilt letten bij het vinden of starten van een school die bij je past)

Geschikte (alternatieve) scholen vinden in je regio (zodat je kind en / of jij zich begeeft in een fijne leeromgeving)

Hoe we succesvolle verandering bereiken in het onderwijs en in de wereld (zodat we ook écht doen wat nodig is om de missie in praktijk te brengen)

En nog veel meer inspiratie om onderwijs en de wereld te verbeteren.