Wat een toffe ervaring was het om te mogen spreken op het symposium van Vocus aan de Universiteit van Utrecht.
Op dit symposium over curriculumvernieuwing heb ik onder andere verteld hoe ik een allesomvattend en overzichtelijk curriculum heb ontwikkeld – “De 7 Menselijke Vermogens” – dat ik tot op de dag van vandaag gebruik om kinderen te inspireren én mezelf te blijven ontwikkelen tot “Autodidactische Levensexpert”.
Bekijk hier een poster van het curriculum:
Hoe het curriculum De 7 Menselijke Vermogens is ontstaan:
In 2010 constateerde ik op de lerarenopleiding dat het gangbare curriculum in het onderwijs ontzettend beperkt en beperkend is. Onderwijs draait voornamelijk om het aanleren van trucjes (zoals wiskundeformules toepassen) en kennis memoriseren. De leerstof mist relevantie, context en onderlinge samenhang.
Er worden overigens wel degelijk pogingen gedaan om het gangbare curriculum te vernieuwen, maar deze pogingen mislukken keer op keer. Dat komt doordat de zogenaamde “vernieuwingen” voortkomen uit dezelfde achterhaalde manier van denken. In feite zijn het geen vernieuwingen. Het zijn minuscule aanpassingen van het bestaande.
Neem bijvoorbeeld het initiatief Curriculum.nu. Dit is een goedbedoeld initiatief om het curriculum in het onderwijs te vernieuwen, vanuit het onderwijspersoneel zelf. Hiervoor zijn werkgroepen in het leven geroepen, waarin per domein binnen het curriculum een plan wordt uitgewerkt door mensen die zelf werkzaam zijn in het onderwijs.
Het probleem van Curriculum.nu is dat het nog steeds voortborduurt op het oude. Het veronderstelt nog steeds dat de dominerende vakgebieden – taal, rekenen en andere “reguliere vakken” – het kader moeten vormen. Terwijl er nog steeds weinig aandacht wordt geschonken aan essentiële “levensvaardigheden” en de onderlinge samenhang tussen die essentiële skills.
Lees mijn ARTIKEL voor meer informatie over problemen met curriculumvernieuwing in het onderwijs.
Om een volwaardig curriculum te vormen, moet je helemaal bij de kern beginnen. Je moet jezelf afvragen:
- Waar draait het leven om in essentie?
- Welke kennis en vaardigheden heb ik als mens nodig om een gelukkig en gezond leven te leiden?
- Wat zijn in de kern onze menselijke levensbehoeften? En hoe vervullen we deze levensbehoeften?
- Hoe ontwerpen we een curriculum dat tegelijkertijd allesomvattend én overzichtelijk is?
- En hoe brengen we het curriculum op een inspirerende manier tot leven voor kinderen en volwassenen?
Het ontwerpen van een nieuw curriculum kwam bij mij deels voort uit mijn eigen behoefte aan een volwaardig curriculum, zowel als docent als voor mijn persoonlijke ontwikkeling.
In 2015 besefte ik dat het curriculum in het onderwijs een transformatie nodig had, maar ik had persoonlijk ook nog een lange weg te gaan om mezelf te ontplooien en m’n missie ten volste te leven. (Want om eerlijk te zijn was ik als scholier ook nogal onderdrukt in mijn potentie door het onderwijssysteem.)
Vanuit een diepe passie om mezelf te ontplooien en m’n missie te leven, begon ik mezelf te beschouwen als een soort levend laboratorium voor zelfontwikkeling. M’n doel was alle essentiële kennis en vaardigheden des levens te ontleden, ontwikkelen en categoriseren (en dit alles te documenteren, zodat ik het kon verifiëren én doorgeven).
Ondertussen maakte ik als leerkracht allerlei toffe lessen om leerlingen ook te inspireren over de belangrijke onderwerpen waarover ik leerde (maar die in het onderwijs worden genegeerd). Denk aan storytelling, zelfvertrouwen, lichaamstaal, emoties, geweldloze communicatie, stressbestendigheid, een gezonde levensstijl, bewustzijn, kritisch (durven) denken, enzovoort.
Wat begon als één document waarin ik m’n kennis en ervaring verzamelde, groeide uit tot een uitpuilende database vol mappen, sub-mappen en daarin weer allerlei documenten, e-books én lesmateriaal.
Om een volwaardig curriculum te construeren dat tegemoetkomt aan alles wat je in het leven nodig hebt als mens, maakte ik een ontleding van alle menselijke levensbehoeften en -doelen. Deze “kneedde” ik tot 7 categorieën, die ik “De 7 Menselijke Vermogens” noemde. (“Vermogen” impliceert dat je ze kunt ontwikkelen en blijven ontwikkelen.)
Vervolgens bracht ik alle kennisgebieden in kaart die je tegenkomt in een bibliotheek, die ik weer onderbracht in de mappen van De 7 Menselijke Vermogens.
Tot slot vulde ik alle mappen en sub-mappen van De 7 Menselijke Vermogens met alle notitiebestanden, e-books en andere informatie waar m’n database mee uitpuilde.
Lees mijn ARTIKEL over curriculumvernieuwing voor een uitgebreide beschrijving van het ontstaan van De 7 Menselijke Vermogens
Het resultaat was een allesomvattend én overzichtelijk curriculum – De 7 Menselijke Vermogens – waarin alle informatie is gericht op het ten volste ervaren van het leven en het bereiken van je maximale potentie als mens. Gezondheid, charisma, zelfverdediging, survival, natuurkunde, kwantumfysica, geometrie, wiskunde, muziek, hypnose, humor, psychologie, schaduwwerk, Germaanse en Chinese geneeskunde, public speaking, de Wim Hof Methode, en ga zo maar door; er is letterlijk geen kennisgebied dat niet onderdeel uitmaakt van De 7 Menselijke Vermogens.
De 7 Menselijke Vermogens is niet bedoeld als doctrine, maar ter inspiratie, als levensplattegrond, om te laten zien dat en hoe wij onszelf kunnen ontwikkelen tot Autodidactische Levensexpert, en kinderen kunnen inspireren dit ook te doen!
Ik weet 100% zeker dat als dit curriculum diep geïntegreerd zou zijn in het onderwijssysteem, dat we een samenleving zouden vormen waarin mensen vele malen bewuster, gelukkiger, gezonder en meer wijs en geïnformeerd zouden zijn. Mensen zouden beter begrijpen hoe zij zelf werken, hoe hun Ego-patronen werken, hoe het universum werkt, hoe de maatschappelijke structuren werken, waar innerlijke en uiterlijke conflicten vandaan komen, hoe je je lichaam gezond houdt, hoe je in sociale vrijheid door het leven gaat en hoe we samen een bewuste samenleving vormen vol Autodidactische Levensexperts.
Het was tof om op het symposium over m’n curriculum, en hoe ik het gebruik, te vertellen. En ik keerde met veel passie terug naar huis door het heerlijke enthousiasme dat ik terugkreeg van de aanwezigen.
In de zaal, en tijdens de borrel na afloop, lieten aanwezige studenten mij weten dat ze het inspirerend vinden dat, terwijl er in de politiek jarenlang weinig vooruitgang wordt geboekt in curriculumvernieuwing, ik ondertussen die curriculumvernieuwing al aan het uitvoeren ben in de praktijk. En dat is precies mijn boodschap:
We hoeven niet nog eens 100 jaar te wachten op politieke verandering. Wij kunnen ZELF de verandering belichamen.
De uitdaging is niet zozeer het ontwikkelen van het curriculum zelf; de uitdaging is dat mensen in het onderwijs zich ervan bewust worden dat zij het in hun “vermogen” hebben om de curriculumvernieuwing zelf te belichamen in het onderwijs!
Meer informatie? DOWNLOAD gratis een poster van De 7 Menselijke Vermogens.