Meester Met Missie was aanwezig op de Kunstdag van de Vrijeschool Pabo in Leiden met een workshop over een van de belangrijkste én leukste vaardigheden van een docent: “De Kunst van Lesmateriaal Ontwerpen.”
Lesmateriaal ontwerpen zie ik als een van de belangrijkste én leukste vaardigheden in het leven. Lessen ontwerpen is de kunst van het inspireren. Het is je doel om mensen een zo inspirerend en impactvol mogelijke ervaring te geven over een onderwerp.
Een groot probleem in het traditioneel onderwijs is dat leerlingen dagelijks worden verveeld met dezelfde eentonige lessen uit standaard schoolboeken. Het effect hiervan is vooral tegengesteld aan wat we beogen; leerlingen leren vooral dat leren nu eenmaal eentonig, moeizaam en geestdodend is.
Als we willen dat kinderen opgroeien als ware ‘Autodidactische Levensexperts’, dan is het verstandig als we de ouderwetse lesmethodes laten liggen en zelf lesmateriaal ontwerpen over de essentiële onderwerpen des levens.
Als leerkracht beschouw ik mezelf als een theaterproductie. Het is mijn taak om een onderwerp op zoveel mogelijk manieren tot leven te brengen voor mensen.
Wanneer ik begin met het ontwerpen van een nieuwe les, maak ik altijd een scan van de elementen die ik erin wil stoppen. Denk aan voorwerpen, verhalen, archetypen, experimenten, oefeningen, soundtracks en ga zo maar door. Ik haal alles uit de kast.
Bij lessen ontwerpen hoort ook het ontleden van vaardigheden. Als je bijvoorbeeld wilt inspireren over storytelling, wil je weten wat er allemaal bij een vaardigheid als storytelling komt kijken. Als je een tijdje bezig bent met lessen ontwerpen, ontdek je al gauw een belangrijk geheim van het leven: werkelijk alles wat hoort bij het leven valt te ontleden en is te leren!
Of het nu gaat om storytelling, dansen, gitaarspelen, geometrie, zelfvertrouwen, zingen, lichaamstaal, parkour of zelfverdediging. Zelfs zoiets luchtigs en spontaans als humor is gewoon een vaardigheid die je kunt ontleden en ontwikkelen.
Een leuk bijeffecten van lessen ontwerpen is dan ook dat ik zelf enorm veel leer over de uiteenlopende onderwerpen waarover ik lesmateriaal ontwerp. Ik ontdek interessante verhalen die het belang van de betreffende vaardigheid illustreren, ik leer van archetypen die de vaardigheid belichamen en ik verzamel voorwerpen die de inhoud van de vaardigheid heel concreet maken.
- Denk bij voorwerpen bijvoorbeeld aan “The Phi Ruler” die de Gulden Snede blootlegt of een Clipboard die in de filmindustrie wordt gebruikt bij het opnemen van scènes.
- Denk bij archetypen bijvoorbeeld aan The Rock die door de jaren heen een meester is geworden in storytelling, Marilyn Monroe die de geheimen van charisma meester is, Graham Hancock die op onderzoek uitgaat naar de mysteries van oude culturen en Nikola Tesla die vrije energie beschikbaar wilde maken voor de mensheid.
- Denk bij Soundtracks bijvoorbeeld aan de tune van Indiana Jones bij een les over een ontdekkingsreis naar oude wijsheid of Healing Frequencies bij een les over spiritualiteit.
Op de Kunstdag heb ik allerlei voorbeelden gegeven van lesmateriaal dat ik heb ontworpen en nam ik de aanwezigen mee in het proces van hoe ik lessen ontwerp.
Het was een inspirerende bijeenkomst. Tof om te merken hoe de aanwezigen voortborduren op mijn inbreng. Het was een mooie uitwisseling van inspiratie!