Symposium over Curriculumvernieuwing

Wat een toffe ervaring was het om te mogen spreken op het symposium van Vocus aan de Universiteit van Utrecht.

Op het symposium heb ik onder andere verteld hoe ik een allesomvattend en overzichtelijk curriculum heb ontwikkeld – “De 7 Menselijke Vermogens” – dat ik tot op de dag van vandaag gebruik om m’n leerlingen te inspireren én mezelf te blijven ontwikkelen tot “Autodidactische Levensexpert”.

In 2010 constateerde ik op de lerarenopleiding dat het curriculum in het onderwijs heel beperkt is. Maar tegelijkertijd besefte ik dat ik persoonlijk ook nog een lange weg had te gaan om mezelf te ontwikkelen (ik was behoorlijk onzeker en “wounded by school”) en m’n missie ten volste te leven.

Ik begon mezelf te beschouwen als een soort levend laboratorium voor zelfontwikkeling. Op m’n USB-stick verdeelde ik alle waardevolle informatie die ik tijdens mijn zelfontwikkelingsreis tegenkwam in mappen. Ondertussen maakte ik als docent allerlei lessen om leerlingen te inspireren over de belangrijke onderwerpen * waarover ik leerde (maar die in het onderwijs worden genegeerd).

* denk aan storytelling, gezonde levensstijl, bewuste ademhaling, bewustzijnsfrequenties, autodidactiek, etc.

Gaandeweg ontstond een enorme database aan mappen vol notities, e-books én lesmateriaal over vrijwel alle mogelijke kennisgebieden die er bestaan.

Om een curriculum te construeren dat tegemoetkwam aan alles wat je in het leven nodig hebt als mens, maakte ik eerst een opsomming van alle menselijke levensbehoeften en -doelen. Deze “kneedde” ik tot 7 categorieën, die ik “De 7 Menselijke Vermogens” noemde. (“Vermogen” impliceert dat je ze kunt ontwikkelen en blijven ontwikkelen.)

Vervolgens bracht ik alle kennisgebieden in kaart die je vindt in een bibliotheek, die ik weer onderbracht in de mappen van De 7 Menselijke Vermogens.

Tot slot vulde ik alle mappen en sub-mappen van De 7 Menselijke Vermogens met alle notitiebestanden, e-books en andere informatie waar m’n USB-stick mee uitpuilde.

Het resultaat was een allesomvattend én overzichtelijk curriculum, niet met droge leerstof, maar waarin alle informatie is gericht op het ten volste ervaren van het leven en het bereiken van je maximale potentie als mens.

Gezondheid, charisma, zelfverdediging, survival, natuurkunde, kwantumfysica, geometrie, wiskunde, muziek, hypnose, humor, psychologie, schaduwwerk, Germaanse en Chinese geneeskunde, public speaking, de Wim Hof Methode, en ga zo maar door. Er is letterlijk geen kennisgebied dat niet onderdeel uitmaakt van De 7 Menselijke Vermogens.

Ik weet 100% zeker dat als dit curriculum diep geïntegreerd zou zijn in het onderwijssysteem, dat we een samenleving zouden vormen waarin mensen vele malen bewuster, gelukkiger, gezonder en meer wijs en geïnformeerd zouden zijn. Mensen zouden beter begrijpen hoe zij zelf werken, hoe hun Ego-patronen werken, hoe het universum werkt, hoe de maatschappelijke structuren werken, waar innerlijke en uiterlijke conflicten vandaan komen, hoe je je lichaam gezond houdt, hoe je in sociale vrijheid door het leven gaat en hoe we samen een bewuste samenleving vormen vol Autodidactische Levensexperts.

Het was tof om op het symposium over m’n curriculum, en hoe ik het gebruik, te vertellen. En ik keerde met veel passie terug naar huis door het heerlijke enthousiasme dat ik terugkreeg van de aanwezigen.

In de zaal, en tijdens de borrel na afloop, lieten aanwezige studenten mij weten dat ze het inspirerend vinden dat, terwijl er in de politiek jarenlang weinig vooruitgang wordt geboekt in curriculumvernieuwing, ik ondertussen die curriculumvernieuwing al aan het uitvoeren ben in de praktijk. En dat is precies mijn boodschap: We hoeven niet nog eens 100 jaar te wachten op politieke verandering. Wij kunnen ZELF de verandering belichamen.

De uitdaging is niet zozeer het ontwikkelen van het curriculum zelf; de uitdaging is dat mensen in het onderwijs zich ervan bewust worden hoe je de inhoud van onderwijs “allesomvattend” maakt én dat zij het in hun “vermogen” hebben om de curriculumvernieuwing zelf te belichamen in het onderwijs!

Voor meer informatie raad ik je aan mijn curriculum De 7 Menselijke Vermogens (gratis) te downloaden op m’n website MeesterMetMissie.nl

Hieronder een paar illustraties om je meer inzicht te geven in hoe ik De 7 Menselijke Vermogens gebruik als docent en voor mijn persoonlijke ontwikkeling: