In de lessenserie ‘Ontdekkingsreis in de Binnenwereld’ gaan we niet alleen aan de slag met een super belangrijk thema, onze binnenwereld; we gaan aan de slag op manieren die de kinderen tot verwondering brengen en waar ze thuis met veel enthousiasme over vertellen!
Samen met Sasha, mijn passievolle collega in het onderwijs, heb ik een lessenserie ontworpen en gegeven over een ‘Ontdekkingsreis in de Binnenwereld’. In deze lessenserie van 4 lessen nemen we de kinderen op een speelse manier mee in de wonderlijke wereld van emoties, intuïtie, instinct en andere innerlijke mysteries. Het bijzondere van dit initiatief is dat het is eigenlijk een verzoek was vanuit de ouders op de school, die al lange tijd een grote behoefte hadden aan lessen over sociaal-emotionele onderwerpen voor hun kinderen. Als kindercoach is Sasha betrokken bij deze school en werd zij door de ouders gevraagd om lessen te verzorgen over emoties. Vervolgens nam ze contact op met mij, Nico, om de lessen samen te ontwerpen én geven. Zodoende kwamen we samen langs op de school om met de kinderen op ontdekkingsreis te gaan in de binnenwereld!
Les 1: Welkom in de Binnenwereld
De eerste les is een introductie in de binnenwereld. We doen experimentjes om onze binnenwereld te voelen en onderzoeken het instinct, en de bijbehorende reacties van het instinct in onverwachte situaties: Freeze, Fight en Flight. Zo brengen we de kinderen in de gymzaal bijvoorbeeld in onverwachte situaties, om te kijken wat er gebeurt vanuit hun instinct, en om zelfs in deze primaire reacties bewust aanwezig te zijn. Ook maken de kinderen in deze les kennis met onze metgezel in de binnenwereld (die de kinderen hebben omgedoopt tot ‘Ben’), een pop van karton die we gedurende de lessen volledig zullen invullen met elementen uit de binnenwereld, zoals emoties en denkwolkjes. Deze eerste les geven we Ben een zenuwstelsel, waarmee hij kan voelen en van waaruit hij prikkels ervaart!
Les 2: De Kleurrijke Wereld van Emoties
In deze les ontdekken kinderen op een speelse manier de kleurrijke wereld van emoties. Nico & Sasha starten de les met een emotie-laboratorium, waarin we borrelen met emotiedampen. Als Sasha het blauwe potje pakt, wordt ze plotseling heel verdrietig. Nico denkt dat het rode potje geen effect op hem zal hebben, omdat hij niet snel boos is, maar zodra hij het oppakt, wordt hij woedend. Door het rode potje met wit te mengen, die staat voor liefde, verandert het van pure woede in passie, en de kleur van puur rood naar roze! Daarna vertrekken we naar de gymzaal, waar we emoties uitbeelden en raden met het emotiewiel. Terug in het lokaal starten we een speurtocht, op zoek naar mini-Bennetjes, die we op de juiste plek in een puzzel moeten invullen, op basis van hun emoties. Onze grote vriend Ben de Binnenwereld-Ontdekkingsreiziger is er uiteraard ook bij en hij krijgt deze keer allerlei emotiedampen opgeplakt. Tenslotte maken we samen een prachtig emotie-controlepaneel, waarmee we op een creatieve manier controle hebben over onze emoties. Aan het eind staan we samen om het controlepaneel om elkaar te vertellen over onze creaties. Door de kleurrijke creaties is het net een verjaardagsfeestje!
Les 3: Sociale Superkrachten
In deze les ontdekken kinderen hoe ze hun binnenwereld met de buitenwereld kunnen delen. Als eerste oefenen we in spelvormen met Geweldloze Communicatie. Zo mogen de kinderen bijvoorbeeld een kaartje trekken met een situatie erop, waarop ze de 4 stappen van Geweldloze Communicatie toepassen. Daarna gaan we naar de gymzaal, waar we als twee grote groepen tegenover elkaar staan om te oefenen met communicatie in groepen, de ene keer als “Jackhalzen” en de andere keer als “Giraffen”. Ook staat in de gymzaal een creatief mengpaneel en een dj-set klaar, waarmee we onze lichaamstaal en stem kunnen besturen. Zo ontdekken de kinderen op speelse wijze de rijkheid van hun stem. Terug in de klas werken we stripverhalen uit, waarin we onze inzichten over communicatie verwerken. Vervolgens spelen we deze als scènes in een echte filmset met een green screen! Ook Ben is er uiteraard weer bij. In deze les krijgt hij denkwolkjes en spraakwolkjes.
Les 4: De Binnenwereld Tentoonstelling
In deze les is het tijd om onze ontdekkingen in de binnenwereld te vieren en delen met anderen. We zingen samen een lied over Ben de Binnenwereld-Ontdekkingsreiziger en maken vredesymbolen en bloemen, waarmee we Ben versieren, om de boodschap van vrede te benadrukken. Ook oefenen en spelen we met alles wat we in de voorgaande lessen over de binnenwereld hebben geleerd. Dan is het tijd voor de grootse afsluiting: het creëren van een ware binnenwereld tentoonstelling voor de ouders! In ons museum nemen we de ouders mee langs onze reis in de binnenwereld. Ben heet de ouders welkom bij de ingang, verderop staat ons kleurrijke emotie-controlepaneel. Centraal in de ruimte geven de kinderen presentaties over hun creaties en doen ze demonstraties. De ouders zijn enorm onder de indruk van onze reis in de binnenwereld. Ook laten ze Sasha en mij weten hoe enthousiast de kinderen thuis over de lessenserie hebben verteld.